Sociaal wijkteam en wmo-loket
Omschrijving
De meeste mensen redden zichzelf prima. Anderen hebben hulp en ondersteuning nodig. Elke gemeente organiseert toegang tot zorg of ondersteuning op haar eigen manier. Sommigen hebben een Wmo-loket. In veel gemeenten kunnen inwoners met hun hulpvraag terecht bij een sociaal wijkteam. De taken en verantwoordelijkheden van zo’n wijkteam verschillen per gemeente.
Het sociaal wijkteam ondersteunt je bij vragen en problemen rond zorg en welzijn, jeugd en gezin, wonen, werken en inkomen. Bijvoorbeeld financiële problemen, langdurige werkloosheid, opvoedingsvragen en ondersteuning bij wonen, welzijn en zorg. Ook mantelzorgers en vrijwilligers kunnen bij het wijkteam terecht voor tips en advies. Wijkbewoners dragen met goede ideeën bij aan de leefbaarheid in de wijk. Of ze dragen een steentje bij door anderen te helpen.
Het sociaal wijkteam en de wijkbewoner onderzoeken samen welke ondersteuning nodig is voor verbetering van de situatie. Wat kan de bewoner zelf en met hulp van mensen uit eigen netwerk? En welke professionele ondersteuning is nodig? Het wijkteam ondersteunt waar nodig. Soms brengt het wijkteam de wijkbewoner in contact met de juiste organisaties. Een wijkteams werkt nauw samen met bijvoorbeeld scholen, huisartsen, zorgorganisaties, Centrum voor Jeugd en Gezin, verenigingen, kerken en andere zorg-, welzijns- en maatschappelijke organisaties.
De samenstelling van een sociaal wijkteam verschilt per gemeente en per team. Gemeenten hebben verschillende ideeën over taken en verantwoordelijkheden van wijkteams. Bovendien is elke wijk weer anders. De meeste wijkteams lossen eenvoudige problemen zelf op. Bij specifieke of complexe vraagstukken schakelen zij expertise bij. Sommige wijkteams worden juist pas ingeschakeld bij moeilijke vraagstukken.
Links naar aanvullende informatie
- website Stimulansz: www.stimulansz.nl/sociale-wijkteams/